اپیدمی سرخک سلامت جهان را تهدید می کند.

تاریخ : 1390/09/10 تعداد بازدید : 942 نویسنده : مدیر سایت
اپیدمی سرخک سلامت جهان را تهدید می کند.

سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) در گزارش جدیدی اعلام کرد: از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون، موارد گسترده‌ای از شیوع بیماری سرخک ( Measles ) در مناطق اروپایی، آفریقایی و نیز مناطقی از آمریکا که با اروپا و آفریقا در ارتباط هستند، گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، در واکنش به این روند، اغلب این کشورها فعالیتهای نظارتی خود را تشدید کرده‌اند و برخی نیز برای مقابله با این مشکل تازه، برنامه‌های مصون سازی و واکسیناسیون را تقویت کرده‌اند.

۴۰ کشور از ۵۳ کشور اروپایی عضو سازمان جهانی بهداشت در این دوره زمانی، ۲۶ هزار و ۲۵ مورد ابتلا به سرخک را در این منطقه تایید کرده‌اند. بیشترین آمار مبتلایان نیز مربوط به کشور فرانسه بوده است. بعلاوه تاکنون ۱۱ نفر در اروپا بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که ۶ قربانی از فرانسه و ۵ قربانی دیگر از کشورهای آلمان، قرقیزستان، رومانی، مقدونیه و انگلیس بوده‌اند.

در آفریقا نیز کنگو بیشترین شمار مبتلایان به سرخک را در این دوره را داشته که تعداد آنها به ۱۰۳ هزار مورد رسیده و پس از آن مواردی از شیوع بیماری در نیجریه، زامبیا و اتیوپی گزارش شده است.

سازمان ملل در گزارش خود اعلام کرد که بیماری سرخک از ژانویه سال جاری میلادی تاکنون جان بیش از هزار کودک را در کنگو گرفته است.

کارشناسان دفتر برنامه امور بشر دوستان سازمان ملل در این گزارش با ارائه آمار رسمی خاطرنشان کردند که اپیدمی سرخک در کنگو طی این مدت ۱۱۴۵ کودک را به کام مرگ فرستاده است. طبق بیانیه این سازمان اپیدمی سرخک تاکنون ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ کودک را مبتلا کرده است.

در قاره آمریکا نیز که آخرین مورد اپیدمی سرخک در سال ۲۰۰۲ گزارش شده بود، در سال جاری میلادی مواردی از شیوع این بیماری دوباره مشاهده شده است. در این منطقه، کانادا بیشترین آمار مبتلایان را داشته و همچنین ایالات متحده، اکوادور، برزیل، کلمبیا، مکزیک و شیلی مواردی از شیوع سرخک را تجربه کرده‌اند.

بنا به اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در ۴ ماه اول سال ۲۰۱۱ میلادی، همه‌گیری گسترده سرخک در ۳۳ کشور اروپایی در حدود ۶۵۰۰ مورد از بیماری سرخک در کشورهای اروپایی گزارش شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی انتشار بیماری را به سایر مناطق دنیا تائید کرده است و نگرانی از تشدید خطر گسترش بیماری به دنبال افزایش قریب‌الوقوع مسافرت‌های بین‌المللی وجود دارد.

بیشترین موارد بیماری (۴۹۳۷ نفر) در فرانسه رخ داده و سپس اسپانیا (۶۰۰ مورد)، صربستان (۳۰۰ مورد)، بلغارستان (۱۳۰ مورد) و بلژیک (۱۰۰ مورد) عمده موارد بیماری را داشته‌اند.

بیماری سرخک بیماری ویروسی بسیار مسری است و در صورتی که فردی (کودک یا بزرگسال) ایمنی علیه آن نداشته باشد به راحتی در حین تماس با فرد بیمار، در معرض ابتلا قرار خواهد داشت.

کشورهای منطقه اروپا در حال تلاش برای دستیابی به هدف حذف بیماری سرخک هستند ولیکن تا زمانی که جمعیت‌های غیرامین که واکسن نزده‌اند وجود داشته باشند امکان گسترش بیماری سرخک وجود دارد.

مقامات بهداشتی انگلیس نیز از شیوع بیماری سرخک در این کشور خبر دادند.

اطلاعات بهداشت عمومی حاکیست تاکنون ۳۰۰ مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری میلادی در این کشور گزارش شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی آژانس ملی حفظ سلامت تا پایان ماه آوریل امسال، ۳۳۴ مورد ابتلا به سرخک در این کشور تایید شده است این در حالی است که تعداد مبتلایان تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی به طور کلی ۳۷۴ مورد بوده است.

این مقامات بهداشتی اعلام کرده‌اند که در حال حاضر بیشترین شمار مبتلایان در شهر لندن بوده است به طوری که آمار مبتلایان به این بیماری در لندن به ۱۰۴ مورد رسیده است.

مقامات بهداشتی از همه مردم درخواست کردند که خود را در برابر این عفونت کشنده مصون دارند.

مواد کوچک شیوع بیماری در دانشگاه‌ها و مدارس گزارش شده است در حالی که برخی از موارد نیز پس از ورود مسافران از خارج از کشور به انگلیس مشاهده شده است.

اروپا نیز در حال حاضر با بحران افزایش تعداد مبتلایان به بیماری سرخک مواجه شده است.

در اواسط ماه آوریل، سازمان جهانی بهداشت هشدار داد بود که در ۳۳ کشور اروپایی بیش از ۶۵۰۰ مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده و فرانسه در این میان بیشتر آمار مبتلایان را داشته است.

آمارها نشان می‌دهد که در انگلیس افراد زیر ۲۵ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرخک بوده‌اند. به گفته کارشناسان، سرخک یک عفونت به شدت مسری بوده و بیماری خطرناکی است که به سادگی بین افراد منتقل می‌شود. این بیماری حتی در موارد شدید و حاد می‌تواند کشنده باشد.

همچنین مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کردند تعداد کودکان آمریکایی که پس از سفر به خارج از کشور به بیماری سرخک مبتلا می‌شوند‌ در سالهای اخیر افزایش یافته و به همین دلیل این مقامات در نظر دارند کنترل و اقدامات پیشگیرانه بیشتری در این زمینه اعمال کنند.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۳۹ درصد موارد ابتلا به سرخک در آمریکا در واقع از اروپا وارد این کشور می‌شوند.

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کردند : این قبیل موارد ابتلا به سرخک در بین کودکان آمریکایی تحت بررسی قرار گرفته است. در سال جاری میلادی تاکنون ۸۹ مورد ابتلا به سرخک در امریکا گزارش شده است.

این مرکز بهداشتی از والدین و خانواده‌های آمریکایی درخواست کرده است که اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارند کودکان خود را در برابر سرخک واکسینه کنند.

گزارشات حاکیست که در سال ۲۰۰۰ میلادی سرخک در آمریکا ریشه‌کن شده است اما هنوز تهدید شیوع این بیماری از سایر کشورها وجود دارد. برای مثال هنوز در کشورهای جنوب آسیا، شرق دور و آفریقا برای افرادی که به این مناطق سفر می‌کنند امکان آلوده شدن وجود دارد. همچنان که ذکر شد امسال در سوئیس و فرانسه و کل اروپا نیز مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

سرخک یک بیماری به شدت عفونی و مسری است که موجب بروز ناراحتی‌های جدی و حتی مرگ بیمار می‌شود اما با واکسیناسیون صحیح تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

سرخک، بیماری مسری دوران کودکی است که توسط یک ویروس منتقل می شود و پس از شروع واکسیناسیون برعلیه آن، خیلی کم دیده می شود.

عامل سرخک نوعی ویروس بنام ( Measles Virus ) از خانواده پارامیکسوویروس یا paramyxovirus است.

این بیماری بسیار مسری بوده و دوره کمون ( نهفتگی ) آن ۸ تا ۱۴ روز متغیر است. اولین علائم سرخک شبیه سرماخوردگی است. تب در بیماری سرخک به تدریج شدیدتر می شود.

قبل از بروز دانه های پوستی، دانه های سفید رنگ کوچکی در سطح داخلی مخاط گونه دیده می شود. ملتحمه ی چشم ، قرمز و دردناک شده و کودک دچار ترس از نور می شود.

تقریباً سه روز بعد از شروع علائم اولیه، نقاط قهوه ای و قرمز کوچک که مشخصه بیماری است ابتدا از ناحیه پشت گوش شروع شده و سپس در تمام صورت و به دنبال آن تنه، گسترش می یابد.

هرچند سرخک بیماری ناخوشایندی است اما در اغلب موارد خود به خود بهبود می یابد؛ البته گاهی عوارضی مانند عفونت گوش میانی، عفونت ریه و یا التهاب بافت مغز ایجاد می کند.